0

Hoe kritisch kunnen (voetbal) sponsors zijn over de organisatie die ze sponsoren?

Voetbal sponsorFifasponsors reageren positief op het vertrek van Blatter.” was deze week het nieuws. Op deze blog gaat het zelden over sportsponsoring en zeker niet over voetbal. De commotie rond Blatter is echter een goede reden om de vraag te stellen: “Hoe kritisch kunnen strategische partners en grote sponsors zijn over de organisatie die ze sponsoren?”

Afgelopen half jaar heeft FIFA verschillende grote sponsors verloren. Na Sony en Emirates eind 2014, besloten ook de bedrijven Castrol, Continental en Johnson & Johnson geen nieuw contract aan te gaan. Dit gaat echter wel om sponsoren die ook via een andere weg hun doelgroepen kunnen bereiken.

FIFA heeft namelijk een cruciale rol bij de toegang voor sponsors tot voetbalfans. En de bedragen waar het dan om gaan zijn extreem hoog. In een artikel The Wall Street Journal is te lezen dat Nike en Adidas wereldwijd rond de 2,3 miljard omzet halen uit voetbal. Dan is het niet verwonderlijk dat bedrijven terughoudend zijn over met het terugtrekken van hun sponsoring. Rigoreuze stappen op dit gebied, is marktaandeel weggegeven aan de concurrent. 

Duurzaam ondernemen, maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen betekent ook een kritische houding ten opzichte van sponsordoelen.The New Yorker citeert Richard Branson: (Virgin is sponsor van de London Maraton): “Sponsorship money has played a major role in enabling and sustaining this corrupt system for decades, it seems. I couldn’t think of a greater risk to any brand than being described as complicit in what really looks like organized crime.” Maar voor een aantal sponsoren was het reputatierisico blijkbaar nog niet groot genoeg om ingrijpende actie te ondernemen.

De conclusie is dat, als het om dit soort bedragen gaat, de sponsorende partijen enorme risico’s lopen. Hoe groter de belangen, hoe moeilijker het is om je als sponsor terug te trekken. Veiliger is het dus voor een sponsor om lokaal en gericht sponsoren en partners te kiezen, maar daar moet een organisatie maar net op ingericht zijn.

Als het om voetbal gaat is systeem en de belangen erin zo groot worden dat het niet te overzien is. De vergelijking met de banksector dringt zich op. Ook hier geldt: het systeem is amoreel. Is hier een radicale cultuur verandering wel mogelijk? Ook hier ligt de keuze uiteindelijk bij de consument. Gaat die een shirt van zijn eigen club niet kopen, omdat de sponsor de FIFA niet meer moet steunen? 

Meer artikelen:

3 juni 2015 http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/nieuws/2015/06/fifa-sponsoren-halen-opgelucht-adem/index.xml

2 juni 2015 http://fd.nl/ondernemen/1105608/fifa-corruptie-roept-weerzin-op-bij-grote-sponsors

25 november 2014: http://www.volkskrant.nl/sport/fifa-raakt-grote-sponsors-kwijt~a3797911/

 

Categories: Duurzaam, Sponsoring, geld, Organisaties, Reputatie

Tags: sponsoring, FIFA, voetbal, sales, corruptie, Adidas, Nike

Comments: No comments yet

Post a comment