0

Jammer van de titel: '...de jacht op geld.'

‘Show me The Money. Verhalen over de jacht op geld’ is het nieuwste boek van sponsorexpert Marcel Beerthuizen. Het boek werd maandag 29 september 2014 gepresenteerd in het Rijksmuseum.

geld met waarde

Het eerste wat ik denk is: ‘Jammer van de titel.’ Volgens mij is de grootste valkuil van fondsenwerven, de te grote focus op geld. Natuurlijk is geld essentieel om plannen te realiseren. De focus op geld, zorgt echter vaak voor onhandige keuzes bij non-profit organisaties. Keuzes die op de lange termijn in verhouding te veel kosten.

De belangrijkste quote vind ik daarom die van Ronald Kleverlaan (CrowdfundingHub): ‘Ik zie veel fondsenwervende organisaties die heel erg bezig zijn met spreadsheets, maar die de basis vergeten zijn.’ Aandacht te geven aan de geldgever en aan datgene wat (ver)bindt is de basis. Hierbij is het echter essentieel om de eigen organisatiewaarden te bewaken en geen gedrag te vertonen dat ten koste gaan van de reputatie, zoals de bijvoorbeeld te ver gaan in het verdedigen van het beleid van een sponsor. Of zover meebewegen met de wensen van de sponsor zodat een te grote druk op de organisatie ontstaat en die wensen vervolgens niet altijd te realiseren zijn. Uiteindelijk houdt de relatie dan  geen stand.

‘Show me your value.’, zou volgens mij een betere titel van een boek met deze strekking zijn. Als ik de tips van de experts op een rijtje zet, klopt deze titel ook:

  • Bouw een merk
  • Betrek mensen bij je dromen
  • Wees open over je proces
  • Blijf bij de basis van je activiteiten
  • Vergeet je bestaande donateurs niet

Blijkbaar dachten auteur en uitgever dat deze titel beter zou verkopen, wat zegt dat over hun beeld van de doelgroep?

Een samenvatting van de boekpresentatie vind je hier.

Het boek is te bestellen via adformatie

Categories: Partnership, Sponsoring, geld, managementboek

Comments: No comments yet

Post a comment