1

Bedelmails zijn saai!

Bedelmail

Het is die tijd van het jaar. Rond Kerst zijn er velen die denken dat men in commerciële organisaties in het kader van de Kerstgedachte opeens wel budget over heeft voor dat goede doel of die goede zaak. Terwijl het budget van dat jaar al bijna op is en het budget van het komende jaar waarschijnlijk al verdeeld is in oktober.

Op TV worden we in diezelfde periode overstelpt  door reclames van allerlei parfums. Ben jij er nog gevoelig voor? Ik ben benieuwd of het effect daarvan wel eens gemeten is. Zo krijgen sponsormanagers rond deze tijd een nog vollere mailbox dan in andere maanden. Ook hier geldt: heeft dit zin?

De meeste bedelmails zijn weinig onderscheidend. Ze pogen een beroep te doen op de kerstgedachte van de ontvanger. Zonde van de moeite, want meestal komen deze mails niet verder dan de secretaresse, die ze plichtmatig met een standaard mailtje beantwoordt. En geef de ontvanger ongelijk, als deze gemiddeld 30 vergelijkbare mails per dag ontvangt.

Maar hoe onderscheid je je als vragende organisatie dan wel?
-       Denk verder dan het krijgen van geld: wat is je grootste kostenpost? Is daar niet een sponsor voor te vinden? Welk bedrijf past er bij de eigen missie en cultuur?
-       Verdiep je in het bedrijf dat je benaderd. Wat is hun missie, bieden ze hun klanten en wat  is hun MVO beleid?
-       Zorg voor een waardevolle tegenprestatie (locatie voor een evenement, of vermelden van logo biedt iedereen al). Waar zou deze organisatie behoefte aan hebben. Wie sponsoren ze al en past jouw doel daarbij?
-       Ga op zoek naar mensen in je netwerk die je in contact kunnen brengen met het bedrijf.
-       Bedenk, als je een afspraak hebt, goed wat je te bieden hebt. Als je echt een goed voorstel hebt,  ben je gelijk een betere en gelijkwaardige gesprekspartner.

Overigens ben ik er helemaal voor om de kerstgedachte levend te houden. Enthousiast heb ik twee jaar geleden met mijn zoon in de menigte gestaan toen Serious Request in Leiden was. Wat een mooie combinatie van creativiteit, enthousiasme en een goed doel!

Fijne feestdagen!
En in het nieuwe jaar start Waarde(n)maken met een blog over de samenwerking tussen Landal Greenparks en Right to Play.

Categories: Sponsoring, geld

Tags: sponsoring, Samenwerken, Waardenmaken

Comments: 1 Comment

1

Comment

  • Comment by Robert Cabri on 23 December 2014 4:35 pm

    Ik heb het idee dat bedrijven schieten met hagel. Zoals je aangeeft is het gericht kijken naar je mogelijke sponsoren een lucratievere oplossing dan hetzelfde mailtje rond te sturen naar diverse organisaties.

Post a comment